Proč má město pořádat veřejná projednání svých záměrů?

Zasedání čáslavského zastupitelstva z 4.11.2024 mimo jiné otevřelo otázku, zda má město organizovat veřejná projednání záměrů, které dlouhodobě zasahují do veřejného prostoru. V tomto článku podrobněji vysvětluji, proč jsem navrhoval veřejné projednání záměru na změnu koncepce výstavby bydlení ve čtvrti Koželuhy, o níž zastupitelstvo jednalo.

Zmíněná změna koncepce výstavby spočívala v nahrazení původního návrhu na výstavbu 26 rodinných domů zcela jiným návrhem, který počítá s 15 rodinnými domy a 3 bytovými domy o celkem 51 bytech. Přestože jde o významnou změnu, koaliční zastupitelé se ji rozhodli odsouhlasit, aniž by byla projednána s veřejností.

Mým motivem k návrhu na veřejné projednání nového záměru nebyla pouze snaha navázat na původní projednání záměru výstavby na stejném místě, které proběhlo v roce 2020. Veřejná projednávání významných záměrů, které na dlouhou dobu utvářejí podobu našeho města, byla v minulém volebním období užitečným zvykem. Nejvíce jich proběhlo ohledně podoby výstavby v areálu bývalých kasáren Prokopa Holého, další se týkaly revitalizace několika městských parků (Vala, R. Těsnohlídka, Mahenova ulice), pěší zóny, náměstí nebo právě výstavby v Koželuhách.

K čemu jsou veřejná projednání užitečná?

Pokračovat v praxi veřejných projednání dává smysl z mnoha důvodů, zde jsou ty nejdůležitější:

  • Občané znají své čtvrti a jejich potřeby z jiného úhlu pohledu než projektanti nebo zástupci města. Mohou díky tomu poskytnout důležité informace a upozornit na problémy, které by mohly vzniknout.
  • Veřejné projednání napomáhá k lepší informovanosti obyvatel a omezuje prostor pro nedorozumění a fámy. Občané mají možnost klást otázky a sdílet své obavy.
  • Otevřená a včasná komunikace s obyvateli posiluje důvěru občanů v město jako instituci.
  • Diskuse umožňují včas odhalit možné konflikty mezi zájmy různých skupin obyvatel a předejít pozdějším protestům nebo právním sporům.
  • Veřejné diskuse posilují pocit sounáležitosti a odpovědnosti občanů za rozvoj města. Aktivní občané jsou přitom důležitou hnací silou rozvoje města.

Proč nestačí projednat záměr na jednání zastupitelstva, které je také veřejné?

Jedním důvodem je čas: zastupitelstvo potřebuje v omezeném čase projednat mnoho bodů, což omezuje prostor na hloubkovou diskusi o jednom tématu. Veřejné projednání zaměřené na jedno konkrétní téma také umožňuje zapojit širší spektrum obyvatel, kteří by na standardní zasedání zastupitelstva nedorazili.

Dalším důvodem je omezená možnost propagace: pozvánka na zasedání zastupitelstva zahrnuje celý program zastupitelstva, v němž vybraný bod snadno zanikne. Navíc z názvu bodů programu (např. z čísel pozemků) jen málokdo pochopí, o čem se bude jednat.

Důležitý je taky formát diskuse, který je v případě zasedání zastupitelstva dán jednacím řádem zastupitelstva a pro efektivní projednání záměrů s veřejností se příliš nehodí.

Na co dát při organizaci veřejných projednání pozor?

Organizace veřejných projednání má své náležitosti, které je třeba zajistit, pokud má projednání proběhnout efektivně. Je třeba nastavit jasná pravidla diskuse, nominovat schopného moderátora, umožnit různé formy vstupů veřejnosti (ústní diskusi například doplnit dotazníky), zvolit vhodný čas a místo, setkání důkladně propagovat, předem poskytnout podklady a obecně ošetřit různé další potřeby všech zúčastněných, aby se mohli snadno zapojit.

Je jasné, že dobře připravit a zrealizovat veřejné projednání jakéhokoliv záměru dá práci a vyžaduje čas. Jsem ale přesvědčen, že jde o dobře investované úsilí a že právě tento typ práce je podstatou vedení města. Ne unáhlené rozhodování za občany, ale vytváření výsledné podoby projektů ve spolupráci s nimi.

Jak to vidíte vy? Chtěli byste, aby veřejné projednání nové podoby výstavby v Koželuhách proběhlo? Napište nám!

Martin Jusko
zastupitel za Čáslav pro všechny

Záznam původního veřejného projednání výstavby v Koželuhách naleznete níže: 



Původní urbanistická studie výstavby: zde ke stažení

Nová podoba výstavby: zde ke stažení