Informace ze soudních řízení o náhradu škody za průtahy v doměření "skládkovacích" poplatků

 

👍Děkujeme Vlastislav Málek za podrobné informace o soudním řízení o náhradě škody za nevyměření poplatků AVE CZ za rok 2017. Doporučujeme přečíst si jeho příspěvek níže.
🙏Ceníme si úsilí Vlastislava Málka a tajemníka městského úřadu Martina Ronovského, které přineslo městu Čáslav nejen zaplacení 88 mil. Kč za doměřené poplatky za roky 2018-2020, ale i podání žalob, na jejichž základě rozhodl Krajský soud v Praze o zrušení dřívějšího rozhodnutí MŽP. 🏦Díky tomuto rozsudku byl Krajský úřad Středočeského kraje přinucen vyhovět novému návrhu na přehodnocení svého rozhodnutí o doměření poplatku AVE CZ za rok 2018, což by mohlo přinést městu Čáslav dalších až 87 mil. Kč.
⚠️Aktivity obou zmíněných také vedly k tomu, že AVE CZ upustilo od zneužívání pojmu „konstrukční prvky“ pro odpad ukládaný na skládku v Čáslavi a že výnosy města z z poplatků narostly z původních méně než 20 mil. Kč ročně až k 50 mil. Kč ročně, a to i při mnohem nižších objemech navezených odpadů.
🔍Očekáváme s velkou nadějí podání žaloby na AVE CZ, kterou by měla být v brzké době AVE CZ obžalováno za zločin krácení daně. V tomto trestním řízení město uplatnilo svůj nárok na náhrady škody ve výši 970 mil. Kč.

###############################################

Na další stovku miliónů v podobě škody způsobené městu nevybíráním poplatků za odpady se musí zatím čekat
Dne 6.5.2025 se konalo další soudní jednání ve věci žaloby města Čáslav proti českému státu o náhradu škody ve výši 101 milionů Kč. Na toto jednání jsem byl předvolán jako svědek a slíbil jsem, že o průběhu jednání budu informovat.
Nutno podotknout, že soudní řízení je vedeno na základě žaloby vypracované ještě v době, kdy jsem zastával funkci starosty města. O podané žalobě již dvakrát rozhodl soud tak, že ji nejdříve odmítl a podruhé zamítl. Odvolací soudní instance dvakrát vyhověla našemu odvolání a kauzu vrátila Obvodnímu soudu pro Prahu 10 k dalšímu projednání.
Předmětem žaloby je škoda, kterou podle nás způsobil stát průtahy v řízení námi podaného návrhu z 11. 11. 2019 na doměření poplatků za odpady uložené na skládku v Čáslavi společnosti AVE CZ, nevyměřených a nevybraných v roce 2017. O návrhu rozhodl Krajský úřad Středočeského kraje (dále jen KÚSK) až v roce 2021 tak, že ho zamítl z důvodu prekluze – uplynutí tříleté lhůty, v níž nebylo o návrhu pravomocně rozhodnuto.
Soud se zabývá otázkou, zda mohly správní orgány – KÚSK a Ministerstvo životního prostředí (dále jen MŽP) v rámci tříleté lhůty rozhodnout s ohledem na četnost našich podání a kapacitní možnosti svých úřadů a zda se na tom, že nebylo včas rozhodnuto, nepodílí samotné město Čáslav opožděným podáním návrhů.
Je na místě připomenout, za jakých okolností k podání návrhu ze strany města došlo. Po našem nástupu na radnici po zvolení 1. 11. 2018 jsme reagovali na předchozí zjištění, že město od února 2018 vědělo o pokutě udělené Českou inspekcí životního prostředí společnosti (dále jen ČIŽP) vůči AVE CZ ve výši 500 tis. Kč za vedení špatné evidence odpadů na skládce v Čáslavi, v důsledku čehož došlo k nesprávnému vyměřování a výběru poplatků za odpady.
Tehdejší vedení města v čele se starostou Ing. Strnadem se obrátilo dopisem ze dne 23. 4. 2018 na KÚSK s návrhem, aby krajský úřad provedl podle § 47 zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. kontrolu výběru poplatků a uložil AVE CZ povinnost tyto poplatky za období, kdy je řádně nevyměřovalo, městu zaplatit. Dopis si lze přečíst zde: https://drive.google.com/.../1IzSOcb9fxxzkwuEnNzLAkvSl9ZZ...
Tento dopis starosta Strnad i radní Nezbedová prezentují jako vymáhání poplatků tehdejším vedením města. Ve skutečnosti se jedná pouze o výzvu jinému orgánu – KÚSK, aby tento provedl kontrolu a přinutil AVE CZ zaplatit dlužné poplatky. Nic víc.
KÚSK na tento dopis reagoval v odpovědi ze dne 21. 5. 2018 tak, že doporučil, aby kontrolu provedlo samo město a vyjádřil v tomto přípisu i nesprávný právní názor, za jakých okolností lze dosáhnout zjednání nápravy, v němž zcela pominulo jediný správný postup, a to domáhat se doměření poplatků návrhem KÚSK vůči konkrétním původcům odpadu, kterým provozovatel skládky (AVE CZ) v rozporu se zákonem poplatky nevyměřil a od nich nevybral.
Odpověď KÚSK naleznete zde: https://drive.google.com/.../1pUtkO...
Od obdržení tohoto přípisu do konce svého volebního období Strnadovo vedení města neučinilo nic, aby poplatky vymáhalo.
U soudu jsem svědčil o tom, co jsme v tomto směru po nástupu do funkce učinili my. Ověřil jsem si, že KÚSK setrvává na svém právně chybném postoji a z toho důvodu jsem se obrátil na gesční ministerstvo k zákonu o odpadech, kterým je MŽP. Po osobním jednání na ministerstvu u vedoucího odboru odpadů Ing. Manharta, jsem pak následně od něho získal v dubnu 2019 písemné stanovisko, že jediný správný postup je vymáhat doměření poplatků vůči těm původcům, kterým nebyl řádně poplatek vyměřen a od nich vybrán. Zároveň obsahovalo stanovisko i sdělení, že poplatky podléhají tříleté prekluzivní lhůtě, po níž nárok na ně zaniká.
Vyžádali jsme si s tajemníkem úřadu Ing. Ronovským od AVE CZ potřebné podklady o všech návozech odpadů na skládku v letech 2016-2018 a provedli jsme kontrolu řádného vyměření a vybrání poplatků. Na základě provedené kontroly jsme pak následně podali na přelomu října a listopadu 2019 návrhy na doměření poplatků vůči všem původcům, kterým nebyly poplatky řádně stanoveny.
Jednalo se o stovky původců a jen návrh na doměření za rok 2017 čítal dle svědka z řad úředníků KÚSK několik stovek stránek.
Tím se také brání KÚSK, že nebylo v silách úřadu o všech návrzích včas a řádně rozhodnout. Je nutno si však uvědomit, což tvrdím jak já, tak Ing. Ronovský, který svědčil v soudním řízení u předchozího stání, že se KÚSK situace velmi zjednodušila poté, co MŽP vydalo metodický pokyn, podle kterého měly být návrhy na doměření poplatků zamítány vůči těm původcům odpadů, kteří jednali tzv. v dobré víře. Ta měla spočívat v tom, že věřili, že provozovatel skládky znalý zákona, jim vyměřil poplatky tak, jak měl, a nemají tedy nést odpovědnost za jeho chybné rozhodnutí.
Za této situace se řízení vedla a rozhodovalo se pouze o návrzích proti původci odpadů AVE CZ, který ukládal odpady na svou skládku a jako provozovatel měl znát povinnost řádně vyměřit poplatek sám sobě.
Protože na základě návrhu podaného koncem října 2019 stihl KÚSK doměřit poplatek AVE CZ za rok 2018 do března roku 2020 (tedy do 5 měsíců), nedává podle nás smysl, že o návrhu za rok 2017 podaném 11. 11. 2019 rozhodl KÚSK až v únoru roku 2021 (tedy za 15 měsíců).
Soud se ale zabývá důsledně i tím, proč město nepodalo návrh na doměření poplatků již v roce 2018, kdy vědělo na základě rozhodnutí ČIŽP o chybné evidenci poplatků ze strany AVE CZ a spokojilo se s pouhým dopisem krajskému úřadu z dubna 2018, který jsem citoval výše, a nekonalo nic proti chybnému právnímu názoru tohoto úřadu.
Soudní jednání bylo odročeno na neurčito a soud si vyžádal další dokumenty z MŽP i města Čáslavi. Předjímat výsledek soudního rozhodnutí si nedovolím. Lze předpokládat, že se proti verdiktu, který možná padne do konce roku, jedna či druhá strana sporu odvolá, a tak pravomocně bude ve věci rozhodnuto nejspíš na přelomu roku nebo v roce 2026.
Dvě poznámky nakonec. Jak se před časem vyjádřila tisková mluvčí rady města, lidi nezajímají věčné rozbory, ale výsledek. Věřím, že soudné lidi zajímají fakta. Proto jsem uvedl informace o soudním řízení v širších souvislostech pro ty, kteří o tom třeba nečetli v mé knize vzpomínek „Nevěřím náhodám“, o které se paní tisková vyjadřuje jako o mé literární prvotině.
Nejen paní tiskovou možná napadne přemýšlet o tom, co jsem měl či mohl ve věci dřívějšího podání návrhu na doměření učinit já. Zmiňuje se občas moje dlouholeté působení v zastupitelstvu či radě města. Tak jen připomínám, že jsem od podzimu roku 2016 do zvolení starostou města 1.11.2018 byl pouhým řadovým opozičním zastupitelem. Nebyl jsem radním ani jsem nezastával post městského právníka. To, kdyby někoho napadalo zvedat kartu o mé odpovědnosti v tomto období. Rozhodně se mnou nikdo z tehdejšího Strnadova vedení města věci okolo evidence odpadů a uplatňování návrhů na doměření poplatků nekonzultoval a na zvoleném řešení v roce 2018 jsem se nijak nepodílel.
Vzhledem k opakovanému tvrzení starosty Strnada a radní Nezbedové, jak tehdejší vedení města v roce 2018 započalo vymáhat dlužné poplatky, jsem se obrátil na město podle zákona o svobodném přístupu k informacím s dotazem kdy, kým a vůči jakým původcům odpadu město uplatnilo návrh na doměření poplatků s tím, že nemám samozřejmě na mysli onen dopis z dubna 2018, který za takový návrh nelze požadovat. Dostalo se mi odpovědi, že žádný takový dokument neexistuje, z čehož vyplývá, že město Čáslav žádný nárok na doměření poplatku vůči žádným původcům odpadů nepodalo a neuplatnilo. Lze si přečíst zde: https://drive.google.com/.../1gnhkHdJZPFZeWV6u9...
Muselo by se totiž jednat o návrh na doměření vůči konkrétnímu původci za konkrétní návoz odpadu, za který podle kontroly nebyl, ačkoliv měl být, poplatek za odstranění odpadu na skládce vyměřen.
Jak rozhodne soud dnes nejde, jak jsem výše uvedl, předjímat. Je ale jasné, že řádným nevyměřením poplatku společnosti AVE CZ jako původci odpadu v roce 2017 došlo ke škodě městu ve výši 101 milionů Kč. Pokud soud dospěje k závěru, že k prekluzi nároku došlo vinou průtahů v řízení, které jdou k tíží KÚSK, případně MŽP, může být škoda v této výši soudem městu přiznána.
Pokud soud dospěje k závěru, že k prekluzi (zániku nároku) došlo vinou či spoluzaviněním na straně města pozdním podáním návrhu na doměření, když bylo město od února 2018 do doby našeho nástupu nečinné, pak bude na místě zvažovat majetkoprávní a trestní odpovědnost osob, které tím vzniklou škodu městu způsobili.
Je zřejmé, že tato kauza bude ještě dlouho ve středu pozornosti a řešení případné odpovědnosti za škodu způsobenou městu jeho vlastní nečinností by s největší pravděpodobností s ohledem na složitost a délku soudních řízení připadlo řešit až radě města vzešlé z dalších komunálních voleb.
Přejme si, ať soudní řízení dopadne ve prospěch města.
Vlastislav Málek